2 Şubat 2025 Pazar

Kotlin'in Temelleri



  •  1.Değişkenler(Variables)

    Kotlin’de val (value)  ve  var (variable) olarak iki farklı değişken tanımlama yöntemi mevcuttur.

    • Val(Value), değerine ulaşılabilir ( get edilebilir). Ancak değişmez .
    • Var(Variable) , hem değeri değiştirilebilir hem de değerine ulaşılabilir (get-set )



    2.Sayılar (Numbers)

    Kotlin’de Byte, Short, Int, Long, Float, Double olarak değişken tipleri olup bunlar farklı sayı tiplerini ifade ederler.

    Type

    Size (bits)

    Min value

    Max value

    Byte

    8

    -128

    127

    Short

    16

    -32768

    32767

    Int

    32

    -2,147,483,648 (-231)

    2,147,483,647 (231 - 1)

    Long

    64

    -9,223,372,036,854,775,808 (-263)

    9,223,372,036,854,775,807 (263 - 1)

    • Sayıların değer aralıkları yukarda yer aldığı şekildedir.
    • Float ve Double ondalıklı sayıları tanımlarken kullanılır.
    • Byte , Short , Int ve Long değer aralıklarına göre farklılık gösterir.

    Değişkenlere  değer ataması yapılırken maksimum performans için doğru değişken tipini yukarda yer alan şemayı esas alarak  kullanmak önemlidir.Aksi takdirde kodlarımız çalışmayacak veya çalışsa da verimli olmayacaktır.

    Tip çıkarımı yapılırken eğer değer Int ifade aralığında ise default olarak Int tanımlanır. Tanımladığınız değerler Int değer aralığından büyük ise default olarak Long tanımlanır.

    Long ve Float değer ataması yapılırken sayı sonlarına “L” ve “F” işaretleri konularak bu işlem gerçekleştirilebilir.

    Number değişken tanımı yapılırken "." yerine _ kullanılabilir. Bu sayede sayının okunabilirliği kolaylaşır.

    Misal :val idNumber = 2133_0062_0065_0000L

    • Değişken referanslarını karşılaştırma yaparken “===” ; Değişken değer karşılaştırılması yapılırken ise “==” kullanılır.
    • Yalnızca aynı değişkenlerin referans karşılaştırması “true” dönerken 2 farklı değişkenin referansları farklı olduğundan “false” dönmektedir.

    Hesaplamaların daha iyi olması için Float yerine Double kullanmak daha güvenli olur. Çıkacak sonucun 15 rakamdan az olacağına emin isek Float da kullanabiliriz.

    Bilimsel Sayılar( Scientific Numbers)

    Float sayılarımız Bilimsel bir sayı olacaksa bu durumu "e" veya "E" rakamıyla ifade edebiliriz.

    Misal:val myNum1: Float = 21E3F

    val myNum2: Double = 33E4

    println(myNum1)

    println(myNum2)

    3.Booleans 




    Booleans veri tipi  true ( Doğru) veya false (Yanlış)  olabilir.

    Misal: 
    val isTravelFun: Boolean = true
    val isTomatoesTasty: Boolean = false
    println(isTravelFun)   // Outputs true
    println(isTomatoesTasty)   // Outputs false 

    True/ False   yanında  Şart kontrolü yaparken “&&, ||, and, or” gibi operatörler kullanılır.

    4.String

    Çift tırnak içerisinde ("String") yazılan yazılar şeklinde kullanımı temsil eder.

     String ifadelendirmelerinde + operatörünü kullanırken :

    A. Farklı tipteki bir değişkenin önüne String bir değişken veya ifade koyarak toplarsanız, sonuç String olacaktır. 

    B.Farklı tipteki değişkenin sonrasına String bir değişken koyarsanız kodlamanız  hata verecektir.

    Misal  

    val value: String = "diyarbakır" + (true+ (21+33) println(value) çalışır val value: String = "diyarbakır" + (true) + (21+33) fun main() { println(value) } Output:diyarbakırtrue54
    5.Char

    Tek tırnak içerisinde genellikle harf tanımlamalarında kullanılır. Misal; unicode   veya escape ifadesi char olarak tanımlanabilir.

    Misal

    val firstCharofName: Char = 'd'

    Char ile sayı tanımlaması da yapılabilirse de  Int tipine dönüştürülürken  ASCII tablosundaki sayısal karşılığını elde ederiz.

    Kodlama yaparken yazılan yazılarda  Boşluk bırakmak , alt satıra geçmek ,satır başı yapmak gibi escape tanımlamalarını char olarak ifade edilmektedir.


    Aynı zamanda Escape Character (Kaçış karakteri) tanımlamak için de Char kullanılır.

    Kotlinde kod içerisinde yazı yazılırken kullanılacak kodlar:

    • \t - Tab
    • \b - Backspace
    • \n - Yeni satır
    • \r - Satır Başı
    • \' - Tek Tırnak
    • \" - Çift Tırnak
    • \\ - Backslash
    • \$ - Dolar


    6.TYPE CONVERSION (Tip Dönüşümü)

    Kotlinde sadece açık tip dönüşümüne Explicit

     (Açık) Type izin verilir.

    Misal
     

    val value1 = 33
    val value2: Long = value1.toLong()

    Yaptığımız işlemde Int olarak alınmış bir değeri Long türüne çevirdik.

    Type conversion için Numeric fonksiyonların listesi :

    • toByte()
    • toShort()
    • toInt()
    • toLong()
    • toFloat()
    • toDouble()
    • toChar()

    7.Array

    Aynı veya farklı türdeki verileri tek bir değişkende tanımlama için kullanılan bir kod yapısıdır.

    a. arrayOf() tanımlaması ile aynı veya farklı türdeki değişkenler ile array oluşturabiliriz.

    b. Farklı türdeki verileri bir arada tutmak için arrayOf<Any>() şeklinde tanımlama yaparak kullanırız. 

    c.Belli bir  sayı kadar null değerli bir array tanımlamak için arrayOfNulls<Type>(size) şeklinde bir yapı kullanırız.


    Misal
    val doorNumbers = arrayOf(20, 21, 22, 23, 24, 25val arrayOfNulls = arrayOfNulls<String>(5val firstCharOfNames = arrayOf('S''A''D''M'val mixedArray = arrayOf<Any>(33"Sami"'A', trueval prayerNames = arrayOf("Hasan""Hüseyin""Ömer""Ebu Bekir")



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder