19 Aralık 2024 Perşembe

C# da Nesne Yönelimli Programlama (OOP

C# da Nesne Yönelimli Programlama (OOP)
Nesne Yönelimli Programlama (OOP), gerçek dünyadaki nesneleri modellemek için kullanılan bir programlama paradigmasıdır. C#, OOP ilkelerini tam olarak destekleyen güçlü bir programlama dilidir. OOP'nin temel kavramları şunlardır:
1. Kapsülleme (Encapsulation)
 * Veri Gizleme: Bir nesnenin iç durumunu (özellikleri) ve davranışlarını (metotları) tek bir birim olan sınıf içinde toplamak ve dış dünyadan gizlemektir.
 * Erişim Belirleyiciler: public, private, protected ve internal gibi erişim belirleyicileri, sınıf üyelerinin görünürlüğünü kontrol eder.
 * Örnek:
public class Person
{
    private string name;
    private int age;

    public void SetName(string name)
    {
        this.name = name;
    }

    public string GetName()
    {
        return name;
    }
}

2. Kalıtım (Inheritance)
 * Hiyerarşi Oluşturma: Mevcut bir sınıftan (base class) yeni sınıflar (derived class) türetmektir.
 * Kod Tekrarını Azaltma: Türetilmiş sınıflar, temel sınıfın özelliklerini ve metotlarını miras alır.
 * Örnek:
public class Animal
{
    public void Eat()
    {
        Console.WriteLine("Eating...");
    }
}

public class Dog : Animal
{
    public void Bark()
    {
        Console.WriteLine("Woof!");
    }
}

3. Çok Biçimlilik (Polymorphism)
 * Farklı Formlar: Farklı tipteki nesnelerin aynı tipteymış gibi davranabilme özelliğidir.
 * Metot Aşırı Yükleme ve Geçersiz Kılma:
   * Aşırı Yükleme: Aynı isimde ancak farklı parametrelere sahip birden fazla metot tanımlama.
   * Geçersiz Kılma: Türetilmiş bir sınıfta sanal bir metodu yeniden tanımlama.
 * Örnek:
public class Shape
{
    public virtual void Draw()
    {
        Console.WriteLine("Drawing a shape...");
    }
}

public class Circle : Shape
{
    public override void Draw()
    {
        Console.WriteLine("Drawing a circle...");
    }
}

4. Soyutlama (Abstraction)
 * Temel Özelliklere Odaklanma: Gereksiz uygulama detaylarını gizleyerek sadece önemli özellikleri ortaya çıkarmaktır.
 * Arayüzler ve Soyut Sınıflar:
   * Arayüzler: Bir sınıfın uygulamak zorunda olduğu metotların sözleşmesini tanımlar.
   * Soyut Sınıflar: Kısmi bir uygulama sağlar ve türetilmiş sınıfların uygulamak zorunda olduğu soyut metotlar içerebilir.
 * Örnek:
public interface IShape
{
    void Draw();
}

public abstract class Shape
{
    public abstract void Draw();
}

OOP'nin C# ile kullanımı
C#, OOP ilkelerini destekleyen güçlü bir dildir. Sınıflar, nesneler, kalıtım, çok biçimlilik ve soyutlama gibi OOP kavramları C# ile kolayca uygulanabilir. Bu sayede daha düzenli, okunaklı ve genişletilebilir uygulamalar geliştirmek mümkündür.
Daha Fazla Bilgi İçin:
 * Microsoft Learn: https://learn.microsoft.com/tr-tr/dotnet/csharp/fundamentals/tutorials/oop
 * C# Corner: [geçersiz URL kaldırıldı]
Başka sorularınız varsa lütfen çekinmeyin!
Özellikle öğrenmek istediğiniz bir OOP konusu var mı? (Örneğin, arayüzler, kalıtım türleri, çok biçimliliğin farklı örnekleri gibi)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder